Reklam är ett vanligt inslag i de flesta TV-tittares vardag. Det går till och med att betala för att slippa reklam. Så vad ska ett företag tänka på för att skapa en reklamkampanj som engagerar tittarna?

Det huvudsakliga syftet med reklam är att locka konsumenter att köpa en viss produkt. En intresseväckande reklamfilm kan vara skillnaden mellan om kunden väljer företagets produkt eller en konkurrents. För att göra en intresseväckande och snyggt gjord reklamfilm använder sig företagen av produktionsbolag, som är specialiserade på film. Produktionsbolaget Bsmart Creative Partner är Stockholmsbaserat och arbetar med hela filmprocessen, allt ifrån filmning till retuschering och klippning.

Populära och engagerade reklamfilmer

Reklam omgärdas dock av ett antal restriktioner, för att undvika att oseriösa företag utnyttjar kunder. För TV-reklam gäller TV- och radiolagen som bland annat säger att en reklamfilm måste ha en musikjingel före och efter, att tobaks-och alkoholvaror inte är tillåtna i svenska TV-kanaler och att reklam inte får vända sig till barn under 12 år.

Ett säkert kort för att skapa en framgångsrik reklamkampanj är att skapa karaktärer och en berättelse som engagerar kunderna. Ett exempel är Karims butik som gör reklam för Comviq-reklamen handlar om butiksägaren Karim och hans kompis Tommy som är polis. Reklamsnuttarna blev så populära att skådespelaren som spelar Karim, Tariq Alkhizai, tillägnades en reklamfilm om sitt liv.

Ett annat exempel på en lyckad reklamkampanj är ICA-reklamen, där tittarna får följa Stig, Ulf, Cindy, Sebastian och Jerry under deras arbete i en ICA-butik. ICA-reklamen har förutom att göra reklam för varor även kunnat ge information till allmänheten. Eftersom filmerna är så välkända visas de färre gånger och gör att ICA kan spara in på reklamkostnader. Dessa reklamkampanjer är olika, men det går ändå att skönja ett visst mönster i kampanjerna som kan ha gjort dem populära:

  • De har ett fåtal underhållande karaktärer. Comviq-reklamen har Karim och Tommy, ICA butiken har fem anställda.
  • De har högtidbetonade avsnitt. Exempelvis julavsnitt, Halloween-avsnitt, och kräftskiveavsnitt.
  • De har en dialog med publiken när de uppmärksammar sådans som sker i verkligheten. Exempelvis Comviqs avsnitt om Tariq Alkhizais liv, och ICA-avsnittet där Loa Falkman bokstavligt talat tar över Hans Mosessons rock, för att visa att de uppmärksammade att ICA-Stigs skådespelare byttes ut.